Newsnight boss ‘steps aside’ after Savile decision

Newsnight editor Peter Rippon is ‘stepping aside with immediate effect’ while the BBC reviews its response to the Jimmy Savile sex abuse scandal, the corporation has said.

The BBC said his explanation as to why the show dropped its investigation into the late DJ and TV presenter was ‘inaccurate or incomplete in some respects’ and has corrected his statement.

It said: “The BBC regrets these errors and will work with the Pollard Review to assemble all relevant evidence to enable the review to determine the full facts.

“In addition, the BBC has announced that Peter Rippon is stepping aside with immediate effect from his post while the review by Nick Pollard, the former head of Sky News, into the management of Newsnight’s investigation, is carried out.”

Mr Rippon’s initial explanation was published on a BBC blog and said there was no evidence that staff at the Duncroft approved school could have known about allegations that Savile abused children.

The correction now states “In fact some allegations were made (mostly in general terms) that some of the Duncroft staff knew or may have known about the abuse.”

It adds: “The blog says that all the women spoken to by the programme had contacted the police independently already and that Newsnight had no new evidence against any other person that would have helped the police. It appears that in some cases women had not spoken to the police and that the police were not aware of all the allegations.”

The corrected blogpost also said that while no allegations were made that BBC staff ‘were aware’ of Savile’s behaviour, it did hear allegations of ‘abusive conduct on BBC premises’.

The BBC Trust, the corporation’s governing body, said it was ‘deeply concerning that there have been inaccuracies in the BBC’s own description of what happened in relation to the Newsnight investigation’.

It comes after excerpts from Monday’s edition of Panorama highlighted the different explanations given by BBC bosses about the nature of the documentary and why it was dropped.

Latest TV News